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ANGLAIS

Tous les articles (25)
  • Words, words, words...

    Catégories :  Expression écrite
    Par CLAIRE POITTE, publié le mercredi 11 mai 2016 21:21 - Mis à jour le vendredi 4 novembre 2016 11:27

                                                                        Words, Words, Words ...(Hamlet, Shakespeare Act 2, Scene 2)

    Mots ou expressions interdits

    Forbidden words or phrases

    A

     I agree (I am agree );

    First/In the first place/To begin (In a first time ); First of all (firstable); It is an excerpt from (It is extracted from);It reflects (It traduces)

    The text deals with (The text talks about/ speaks about ); The article investigates …/describes …/ depicts.../presents …/analyses …

    It enables X to…(It permits to) ; to set up/ to launch (To instaure)

    Smoking should be banned in  (We should ban smoking in public places : we = you + me; On = passif) Concerning (face to )

     

    Les Faux-amis

     

    « False Friends »

    B

    Noms : agenda ≠ diary ; basket≠trainers ; chance≠ a hazard ≠luck  ; college≠university ; dramatic≠disastrous ; engaged ≠ committed ; emission ; experience≠experiment ; facility (bâtiment, infrastructure) ; fault ≠ mistake figures (les chiffres) ; infancy ≠ childhood ; issue (problème) ;  a journey ; pension≠boarding house/school;petrol≠oil ; rendezvous≠date≠appointment ;  reunion ≠meeting ; service≠favour ; society≠company/firm ; souvenir≠memory ; stage≠course/work experience ; surname≠nickname ; utility (réseau de distribution)

    C

    Adjectifs: Actual (réel) ≠ current (actuel); ancient≠former ;  comprehensive ≠understanding ; confused≠embarrassed ; engaged≠ committed ; large ≠wide ; proper ≠clean ; sympathetic ≠ friendly, nice ; versatile (polyvalent)

    D

    Adverbes Actually (en fait) ≠ currently ; now (actuellement) 

    E

    Verbes : assist ≠ attend ≠ help ; assume (supposer) ; charge ≠ load ; command≠ order ; control≠check ; cope with deceive≠disappoint ;pass an exam ≠ take/sit an exam ; pretend≠claim ; propose ; remark≠notice ; resent≠feel ; rest≠stay ; resume≠summarise ; retire ≠ withdraw ; support ≠bear/put up with

    F

    Participe présent/ participe passé (I am interested≠ It is interesting) annoyed/ing; bored/ing; embarrassed/ing; frightened/ing; shocked/ing

    Les indénombrables

    Uncountable words

    G

    advice (a piece of advice ); energy, evidence,fruit ; furniture, hair (≠ hairs : les poils) ; history/geography/maths ; homework ; information, knowledge, luggage,money ; news, research, progress (≠ an advance), traffic ; (N) travel ; waste ; weather

     

     

    Les Confusions lexicales

    Word confusions

    H

    Noms : a job/Ø work ; thing/think ; experience/experiment ;  health ≠ wealth ;hour ≠t ime; person_someone≠people; photograph ≠ photographer; Ø politics/ politicians/ a policy ; relation/relationship; a seat≠ (V) sit; price≠prize; professor ≠teacher; title ≠ headline;

    I

    Adjectifs et adverbes : As ≠  like; asleep ≠sleepy; economic ≠ economical; every time ≠  all the time ; everyday ≠ all day long; never≠ ever; private (adj) / privacy (nom)  quiet ≠ quite ; real/really; right/good ;small≠little; sometimes≠ some time; still ≠ always ≠ again ;simple/simply;  strange≠foreign  

    J

    Verbes : arrive ≠ manage(réussir)  ≠happen ; be used to + BVing (être habitué à) ≠  used to+BV(action révolue); become (devenir) ≠ begin (commencer) ; come (venir) go (aller) ; die (mourir) ≠  dead (adj: mort) ≠ death (la mort) ; bring≠take ; fall≠feel≠fill ; fly (voler) ≠  flee (fuir); hear≠listen ; look for≠look after≠look at, see, watch ; live≠leave ( laisser quitter) ≠ let(laisser faire) ; lie≠lay ; make ≠ do ;  stay (rester) ≠ still (adv: encore) ;remind ≠ remember; rise (se lever) ≠ raise (soulever) ;  speak say tell talk to ; teach (apprendre à quelqu’un) learn (apprendre de quelqu’un); wait (attendre) ≠  expect (s’attendre à );

    K

    Prépositions: across≠through; for/to ; during/for/while ; since (moment précis)/for (durée mesurée); here ≠ there≠their≠they're

    Mots incolores et mots colorés

    Colorless and colorful words

    BAD BIG GET GOOD IDEA  IMPORTANT INTERESTING LIKE MAKE NECESSARY PROBLEM SHOW SMALL STOP SUCEED THINK UNDERSTAND                           mail Open the file!

    anglaiscpge.free.fr/methodes/reformulation/2013---colorful-and-colorle.pdf

     

    Structurer l’expression

    Organise your essay

     

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    M

    INTRODUCTION: In most cases/People generally think/The question of.. is a topical/essential/thorny issue …

    N

    PART1: First/ In the first place/ first and foremost/ On the one hand

    O

    PART 2 :Then/ On the other hand…/ Second/ next/…

    P

    PART 3: Finally/ Eventually …

    Q

    TRANSITION: Let’s now move on to the question of….

    R

    CONCLUSION: To sum up/In a nutshell/ All in all/ To conclude…

    Mots de liaison

    Linking words

     

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    S

    Addition: What's more/ Plus/ Moreover (More of that) / beside, in addition/ furthermore/ next/ also/ most importantly…

    T

    Purpose: In order to/ So as (not) to/So that

    U

    Cause: As/ Since/Because/ Because of+N

    V

    Concession: Although,though,,in spite of +N, despite + N, however, Yet

    W

    Condition: Provided (à condition que)/ As long as/ So long as/ Otherwise (sinon)/ Unless (à moins que)

    X

     Consequence: Consequently/ therefore/ as a result/ so/ that is the reason why/why/hence

    Y

    Opposition: Unlike,whereas, while

    Z

    Time: As:As soon as/ Meanwhile (pendant ce temps)/ Once/Till/until/ while (pendant que)

  • QUANTIFIERS

    1
    Par CLAIRE POITTE, publié le mardi 10 mai 2016 13:45 - Mis à jour le vendredi 4 novembre 2016 11:12

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  • Useful links

    Catégories :  Compréhension écrite
    Par FLORENCE DUPRE-TRAMIER, publié le dimanche 10 janvier 2016 21:33 - Mis à jour le vendredi 4 novembre 2016 09:55
  • MODALS

    Par CLAIRE POITTE, publié le mardi 10 mai 2016 13:06 - Mis à jour le jeudi 13 octobre 2016 13:59

    MODAUX

     

    1- Généralités:

     

    Pour signaler sa présence et montrer son point de vue, l'énonciateur peut utiliser des auxiliaires modaux:

    au présent: must – can –  may shall  will

    au passé: could – might – should - would

     

    Leur particularités:

    -ils n'ont pas d'infinitif (donc jamais to devant un modal), de forme en -ing, de participe passé

    -ils ne prennent pas de «s» à la 3ème personne du singulier du présent simple

    -ils occupent toujours la 1ère place dans le GV, et ne sont donc jamais précédés d'un autre auxiliaire

    -ils prennent eux-mêmes en charge les opérations de questionnement et de négation, et n'ont jamais recours à «do», «does» ou «did»

    -ils ne sont jamais suivis de to + BV, de V-ing, d'un verbe conjugué, ni d'un participe passé

    -ils ne peuvent être suivis que d'une BV , de Be+V-ing, de Have+PP, ou de have been+V -ing

    -ils ne peuvent jamais être suivis d'un autre modal

    -il peuvent porter la marque du présent ou du passé (sauf «must»)

     

    2- Les modaux ont tous deux valeurs:

     

    1- Une valeur radicale (l'obligation, la permission, l'interdiction, la capacité, l'incapacité)

     

    2- Une valeur de probabilité (l'énonciateur évalue les chances pour que l'action éxprimée par le verbe ait lieu quasi-certitude ou forte probabilité, probabilité moyenne, faible probabilité, impossibilité, ou forte improbabilité)

     

     

     

     

     

    Exemples:

     

    1- «He must be home by five»: Il doit être à la maison avant cinq heures:

    Valeur radicale: obligation: l'énonciateur impose au sujet d'être de retour à 5h

    Lorsqu'il a une valeur radicale, il est impossible de mettre le modal au futur car on ne peut pas mettre

    deux modaux côte à côte (will can ou will must par exemple sont impossible) il faudra donc avoir recours à

    des équivalents des modaux (be able to pour can, be allowed to pour may, have to pour must)

     

     

     

    2- «He must be home by now»: Il doit être à la maison à l'heure qu'il est:

    Valeur de probabilité: l'énonciateur dit qu'il y a de fortes chances pour que l’événement soit réalisé

    Lorsqu'il a une valeur de probabilité, le temps n'est pas marqué par le modal, qui se contente d'exprimer

    toujours au présent les chances plus ou moins fortes que l'événement ait lieu d'après l'énonciateur, par

    contre, l'événement dont il parle peut lui être au présent, passé ou futur: il se peut qu'il soit en train de

    pleuvoir (présent), il se peut qu'il pleuve (sous entendu «bientôt» donc futur), il se peut qu'il ait plu (passé)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Valeur radicale

     

    VALEUR

    MODAL

    PRESENT

    FUTUR

    PASSE

    Permission

    MAY

    May

    Will be allowed to

    Might/could/was allowed to

    Capacité

    CAN

    Can

    Will be able to

    Could/was able to

    Obligation

    MUST

    Must

    Will have to

    Had to (must n'a pas non plus de passé

    Interdiction

    CAN'T/MUSTN'T

    Can't/mustn't

    Won't be allowed to

    Wasn't allowed to/ couldn't

    Absence d'obligation

    DON'T HAVE TO/ NEEDN'T

    Don't have to

    Won't have to

    Didn't have to

     

     

    Valeur de probabilité

     

    Degré de probabilité

    Modal

    Événement en train de se dérouler

    Événement à venir

    Événement passé

    Probabilité forte/ Quasi certitude

    MUST/WILL

    Must/may+be+BVing

    Must/will+BV

    Must/will+have+

    participe passé

    Probabilité moyenne

    MAY

    May+be+BVing

    May+BV

    Have+participe passé

    Probabilité faible

    MIGHT

    Might+be+BVing

    Might+BV

    Have+participe passé

    Quasi impossibilité

    CAN'T

    Can't+be+BVing

    Can't+BV

    Have+participe passé

     

    EXCEPTION: should:

    valeur radicale(conseil) mais se comporte comme les modaux de probabilité:

    ex: You should have worked harder. (Tu aurais dû travailler plus.)

    He should be practising sport instead of watching TV. (Il devrait faire du sport au lieu de regarder la TV)

    He should go shopping. (Il devrait aller faire des courses.)

     

     

    Ainsi donc, must par exemple peut être nié de 3 façons:

    Valeur radicale: (obligation)

    Ex: He must go: Il doit y aller: obligation

    1- He mustn't go: Il ne doit pas y aller: interdiction

    2- He doesn't have to go: il n'est pas obligé d'y aller: absence d'obligation

     

    Valeur de probabilité: (forte probabilité)

    Ex: He must be working: Il doit être en train de travailler: j'en suis quasi sûr

    3- He can't be working: Il ne peut pas être en train de travailler: quasi impossibilité

    CAS PARTICULIERS : LES QUASI-MODAUX : DARE (oser) et NEED (avoir besoin de)

    Ils ont une forme modale : ex : You needn't go (tu n'as pas besoin d'y aller)

    Need I tell you again... ? (Ai-je besoin de te répéter... ?

    How dare you say such a thing ? (comment oses-tu...) surtou aux formes

    interrogatives et négatives

    Et une forme verbale classique: I really don't need to buy so much food ! (je n'ai vraiment pas besoin

    d'acheter...

    Do you need to get some more …? (As-tu besoin de...)

    II can't believe he dared to jump from that bridge !

    N.B : au passé il y a une différence entre « You did not need to tell him the truth » (l'action n'était pas nécessaire et on ne sait pas si elle a eu lieu)) et «  You needn't have told him the truth » (l'action n'était pas néccessaire mais elle a eu lieu)

  • DETERMINERS

    Par CLAIRE POITTE, publié le mardi 10 mai 2016 13:13 - Mis à jour le jeudi 16 juin 2016 06:14

    LES DETERMINANTS

    EMPLOI DE L’ARTICLE DEFINI : the (déterminé) ou Ø (général)?

    I like music ≠ I like the music she plays

     

    THE

    Sens déterminé

    Ø(s)

    Sens général

     

     

     

    Détermination Contextuelle

    (éléments déterminés  soit par of soit par une relative)

     

    The … of

    The history of England.

     

     

     

     

    Si on peut ajouter “en général” au nom dont on parle (l’histoire en général, les montres en général…)

    I love Ø history

     

    The….that

    I like the cakes (that) she makes

    Ø I love cakes

    The … which

    The watch (which) you are wearing.;

    Ø Watches are expensive

    The … who

    The man who works for her

    Ø Men are unpredictable

    The …where

    The field where we had a picnic

    Ø Their house was surrounded by fields

    Élément déjà repéré dans la situation d’énonciation et repris par “the”

    I saw a cat. The cat…

    Ø Cats are lovely pets

    Détermination situationnelle (éléments déjà repérés dans la situation)

     

    (A table) : Can you pass me the salt please

    Ø Salt is bad for the health

    Instruments de musique

    She plays the piano, the guitar, the saxophone

     

    Sports

    She plays Ø sports  

     

    GEOGRAPHIE

    -Noms de pays au pluriel, comportant un adjectif ou désignés par un sigle

     

     

    -Les régions de pays non anglophones

     

    -Les fleuves

    - Les noms de peuples, nationalités ,

     

     

     

    The United States + accord au singulier, the Netherlands (les Pays Bas) + Singulier, the Soviet Union, the United Kingdom, the UK, the USA, the British Isles

     

    The Sahara, the Bahamas, the Philippines, the Congo..

    The Thames, the Seine, the Nile.

    The English, the French

     

     

    Noms propres de pays au singulier

     

     

     

     

     

    -Les régions ou états anglophone

     

     

    -Langues

     

     

    Ø France, Ø England

     

     

     

     

     

     

    Ø Wales, Ø Texas, Ø Ohahio…

     

    Ø English is an easy language to learn

    Les astres

    The earth, the sun, the moon

     

     

    Le temps qu’il fait

    I don’t like the cold

     

     

    Moyens de transport

    I’ll take the train, the plane,

     

     

    Adjectifs substantivés

    The rich, the poor, the undocumented, , the blind, the unemployed, the homeless, the underprivileged…. + accord au pluriel 

     

     

    Race animale

    The horse/ the dog is a faithful animal

     

     

    Inventions  technologiques

    The Internet, the telephone, the radio (the environment)

    Exception

    Ø television

    Titres, grades, professions

    The president, the Queen,

    Suivi du nom de la personne

    Ø President Obama Ø Queen Elisabeth

     

     

    Les repas

    Ø Breakfast is ready, dinner is served

    Périodes de temps déterminées

    I’ll see you in the summer (celui qui vient, le prochain)

    Périodes de temps générales

    Ø Summer is a hot season

     

    EMPLOI DE L’ARTICLE INDEFINI : a ou Ø ?

     

    Nom de métier ou de religion

    His mother is an engineer

    John is a catholic

    Devant un nom au pluriel

    She has got Ø blue eyes

    Sens distributif

    Twice a week

    50 miles an hour

    Devant un indénombrable singulier

    Ø Bread, Ø suger, Ø meat,

    Exclamation

    What a beautiful day !

    He is so brilliant a boy

    Such a great time

    Devant les noms collectifs

    Ø advice, Ø luggage, Ø furniture…

    With ou without+ a +N

    They never go out without an umbrella

     

     

     

     

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